We hebben in Nederland een economisch moeilijke periode achter de rug. Volgens een onderzoek van de ING denken we met z’n allen dat we weer in de opgaande lijn zitten. Dit soort onderzoeken wordt natuurlijk gedaan in een grote groep van ondernemers die zeer verschillende bedrijven ‘boven water’ proberen te houden. Het zal dan ook individueel erg verschillend zijn, toch is het algemene beeld dat we weer positiever worden.
De ZZP’ers ondervinden de meeste problemen door de (nog steeds) lage economische groei en dus lage omzet en door de steeds maar toenemende wet en regelgeving. Onze overheid doet ook goed haar best om ons aan het werk te houden, jammer alleen dat dit ons weinig oplevert maar wel heel veel energie en tijd kost. Het is dan ook niet gek dat we vooral gericht zijn om onze omzet te verhogen en dat we het liefst wat nieuwe klanten willen verwelkomen. Daarnaast blijken veel ZZP’ers ook gericht te zijn op de persoonlijke voldoening die het ondernemen ons geven kan.
Het aantal ZZP’ers is in de afgelopen 2 jaar spectaculair gegroeid en het einde hiervan lijkt nog niet in zicht. Er worden in de komende jaren nog heel wat reorganisaties verwacht waardoor het aantal ‘niet vrijwillige’ ZZP’ers flink zal toenemen. Ook lijkt het onder jongeren steeds aantrekkelijker te worden om voor je zelf te gaan werken, een toenemend aantal gaat als ZZP’er aan de slag. Door deze toename zal de concurrentie gaan toenemen en zal een ieder zich steeds beter moeten gaan profileren als de goede en betrouwbare vakman / vakvrouw.
Over de manier waarop je jezelf kan onderscheiden als waardevolle arbeidskracht zijn en worden hele bibliotheken volgeschreven. Één aspect wil ik wel graag naar voren brengen en dat is het gegeven dat bij veel ZZP’ers de persoonlijke voldoening zo’n grote rol speelt. We weten dat veel ZZP’ers niet vrijwillig begonnen zijn, toch ontdekken veel starters gaandeweg dat het ondernemen op zich ook veel positieve kanten in zich draagt en blijkt de zelfstandigheid en onafhankelijkheid voor je persoonlijke ontwikkeling goed uit te kunnen pakken. Dit maakt het mogelijk om je (unieke) persoonlijkheid in de strijd te werpen en je daardoor, met al je enthousiasme en specifieke eigenschappen, te onderscheiden en de klant of opdracht voor je te winnen. Het zal dan ook lonen om hier aandacht aan te blijven geven, blijf jezelf ontwikkelen en ga zeker het persoonlijke contact niet uit de weg. Bedenk daarbij dat we tegenwoordig veel meer mogelijkheden hebben om een persoonlijk contact op te bouwen. Ook digitaal kunnen we heel goed ‘persoonlijke’ contacten verkrijgen en onderhouden, de (social) media zijn zo gemoderniseerd dat we elkaar heel goed ‘in de ogen kunnen kijken’ terwijl we op (grote) afstand van elkaar verblijven. Wij van De Administratie Online hebben hier zelfs ons bedrijf omheen gebouwd.